Přidáno 10. Květen, 2016
České firmy koncernu rostou v autoprůmyslu i stavebních materiálech. Velkou šancí jsou renovace budov, říká Pierre-André de Chalendar.

Začátkem června zahajuje oficiální provoz nová výrobní linka společnosti Sekurit v Hořovicích u Berouna. Cílem investice za 1,2 miliardy korun je zdvojnásobit výrobu autoskel. Podnik minulý týden osobně navštívil Pierre-André de Chalendar, prezident společnosti Saint-Gobain. Tento francouzský koncern s globální působností v tuzemsku vlastní vedle Sekuritu dalších pět firem, jež v loňském roce dohromady utržily v přepočtu 16,5 miliardy korun a vytvořily provozní zisk 3,3 miliardy korun – o čtvrtinu více než v roce 2014.

            „Přál bych si, aby všechny země v Evropě rostly stejným tempem jako Česká republika,“ řekl v rozhovoru pro HN de Chalendar. Skupina Saint-Gobain působí v 64 zemích světa a řadí se mezi největší výrobce stavebních materiálů na světě. Patří rovněž mezi významné dodavatele automobilového průmyslu. Ostatně, čelní laminovaná skla od Sekuritu odebírají automobilky od Škody Auto přes Volkswagen až po Maserati. Zhruba 80 procent produkce hořovického podniku jde na export a podle vedení Saint-Gobainu pochází každé druhé autosklo v Evropě právě ze zmíněného závodu.

            „Před lety jsme se tu rozhodli rozšířit výrobu kvůli kvalifikované pracovní síle, výrobní tradici a nižším nákladům než v západní Evropě,“ připomněl de Chalendar a dodal, že firma v Česku vyhodnocuje další velké investice. „Jedním z důvodů mé dnešní návštěvy bylo najít další příležitosti k růstu,“ dodal.

            „Myslím, že v následujících dvou letech budeme svědky oživení nové výstavby v Evropě. Dalším velkým trhem jsou renovace budov. Myslím, že se bude dařit všem odvětvím, ve kterých působíme, jsem poměrně optimistický,“ predikuje manažer.

 

Investice v Litomyšli

 

Letos Saint-Gobain hodlá v tuzemsku investovat 1,3 miliardy korun, z čehož největší část půjde do rozšíření výroby závodu Adfors v Litomyšli. V něm se vyrábí technické textilie ze skelného vlákna pro stavebnictví a další průmyslové obory.

            Společnost Adfors v loňském roce rostla ze všech tuzemských divizí Saint-Gobainu nejvíce. Mateřská firma se do ní rozhodla investovat nejen z tohoto důvodu. Tím druhým je obrovská poptávka po inovativních materiálech. Saint-Gobain se opakovaně umísťuje mezi stovkou nejvíce inovativních firem světa.

            Vlastník závodu Adfors využil pravidelnou opravu sklářské vany k navýšení výroby, odhadem o 30 procent. Ta navíc podle manažera spotřebuje přibližně o 20 procent méně energie než doposud.

 

Autor knihy o globálním oteplování

 

Úspory energií představují pro Saint-Gobain velké téma hlavně ve spojení se stavebnictvím. Její izolační materiál Isover patří mezi nejrozšířenější nejen v Evropě. Renovace budov má podle prezidenta Saint-Gobainu obrovský potenciál, ale probíhá příliš pomalu.

            „Pokud chceme přispět ve větší míře k úsporám energií v Evropě a tím pádem k ochraně světového klimatu, musíme tempo renovací zrychlit,“ říká de Chalendar.

            Životní prostředí manažera zajímá, napsal a loni vydal knihu s názvem Náš boj za klima s podtitulem Bezuhlíkový a rostoucí svět je možný. Vlády musí podle něj pochopit, že na zmírnění dopadu klimatických změn je nutné spolupracovat s podniky.

Spotřeba energie v obytných domech se podílí zhruba 40 procenty na celkové spotřebě energie v Evropské unii. Budovy tak velkou měrou přispívají k emisím oxidu uhličitého. Přitom technologie a řešení na snížení energetické náročnosti budov existují, podotýká de Chalendar. Výzvou je podle něj přesvědčit vlastníky budov, aby dělali renovace důkladně. „Myslím, že vlády by měly být progresivní a říct, že když renovujete, musí to být energeticky úsporné,“ míní de Chalendar. Dodatečná investice do kvalitnějšího zateplení se majitelům nemovitostí vrátí v krátké době.

            Renovace budov jsou pro korporace, jako je Saint-Gobain, v jejich zájmu. Na druhou stranu firma neustále zdokonaluje své stavební materiály a inovuje. Zároveň koncern loni snížil množství oxidu uhličitého, které jeho závody produkují, o tři procenta. „Mám cíl snížit emise CO2 do roku 2025 o dvacet procent,“ říká de Chalendar.

            Firma podle něj bude vždy potřebovat energii na to, aby vyrobila třeba sklo. A i když výroba izolačních trojskel je více energeticky náročná, úspory energií pro vlastníky budov to pak kompenzují. Budovy pak dlouhodobě šetří na vytápění.

 

***

 

2,6 mld. eur byl loni provozní zisk celosvětového koncernu Saint-Gobain při obratu 39,6 miliardy eur.

 

25 procent byl loni nárůst provozního zisku tuzemských firem spadajících do francouzského koncernu Saint-Gobain. Při tržbách 16,5 miliardy to bylo 3,3 miliardy korun.

Myslím, že v následujících dvou letech budeme svědky oživení nové výstavby v Evropě. Dalším velkým trhem jsou renovace.

 

O autorovi| Martina Marečková, martina.mareckova@economia.cz

Foto autor| Foto: HN – Matej Slávik

Foto popis| Pierre-André de Chalendar (58) Předsedou představenstva a výkonným ředitelem globálního koncernu Saint-Gobain je od roku 2010. Chalendar je zároveň členem komise pro strategii a společenskou odpovědnost této firmy. Do skupiny Saint-Gobain přišel v roce 1989. Svou kariéru začal v roce 1983 u francouzské obdoby Generálního finančního ředitelství. Chalendar je absolventem univerzity ESSEC v Paříži a prestižní École Nationale d’Administration (vysoké školy pro vzdělávání státních úředníků) ve Štrasburku.O autorovi| Martina Marečková, martina.mareckova@economia.cz

Foto autor| Foto: HN – Matej Slávik

Foto popis| Pierre-André de Chalendar (58) Předsedou představenstva a výkonným ředitelem globálního koncernu Saint-Gobain je od roku 2010. Chalendar je zároveň členem komise pro strategii a společenskou odpovědnost této firmy. Do skupiny Saint-Gobain přišel v roce 1989. Svou kariéru začal v roce 1983 u francouzské obdoby Generálního finančního ředitelství. Chalendar je absolventem univerzity ESSEC v Paříži a prestižní École Nationale d’Administration (vysoké školy pro vzdělávání státních úředníků) ve Štrasburku.