Novinka na trase Litomyšl – Hodonice: První CNG souprava ušetří ročně 40 tun emisí CO₂
Už jste si všimli nové soupravy na CNG, která od března 2023 brázdí trasu mezi závody Litomyšl - Hodonice? Kde a kdy se objevila myšlenka na tento projekt? A jak vlastně souprava na stlačený zemní plyn funguje? Na to všechno jsme se ptali projektového týmu, který stojí za realizaci projektu první CNG soupravy v ADFORS CZ.
Projekt, jehož příprava trvala víc než rok, dospěl začátkem letošního jara k úspěšnému finále. Na cestě mezi Litomyšlí a Hodonicemi se můžete nyní potkat s novinkou: první CNG souprava využívaná pro interní mezizávodovou dopravu vyjela na cestu 1. března. Co všechno tomu předcházelo, nám popsal projektový tým (Jakub Mareš a Martin Lipavský) pod vedením Supply chain managera Karla Fišery.
Karle, jak se zrodil nápad využívat pro interní dopravu soupravu s alternativním pohonem?
Jako skoro každá dobrá myšlenka, čistě náhodou. Narazili jsme v časopise Logistika na sloupek o alternativních pohonech tahačů v Evropě a současně se v té době frekventovaně diskutovalo o stále vzrůstajících cenách služeb v logistice, i v té na relativně krátké vzdálenosti. Posledním impulsem byla dostupnost naší stanice a „našeho“ plynu pro otop agregátů.
Proč jste zvolili zrovna CNG?
Pro tenhle druh paliva jsme se rozhodli ze dvou důvodů. Jednak kvůli ekologii, protože není při spalování CNG uvolňováno tolik emisí jako u klasické nafty. Jde o nižší produkci zmiňovaného CO2, ale také dalších látek jako jsou karcinogeny, oxidy uhlíku, dusíku, pevné částice...
Kromě menší produkce škodlivin je zde i pozitivní dopad na finanční úsporu, kde náklady na vlastní dopravu vycházejí výrazně levněji než u pronajímané externí dopravy.
Kdybyste srovnali parametry klasické dieselové soupravy a naší nové na CNG, jaké jsou rozdíly?
Pro řidiče je největší rozdíl ve výkonu. CNG nemá odpich a záběr srovnatelný s klasickým turbodieselovým motorem. Na druhou stranu je mnohem tišší, výfukové potrubí nemá filtr pevných částic (není potřeba). Tahač s plně naloženým návěsem ujede až dva tisíce kilometrů na jedno tankování, zatímco u CNG je dojezd pouze okolo šesti set padesáti kilometrů. Oproti tomu je zde značná úspora na palivu, protože provoz na CNG vychází levněji než nafta. Pro ADFORS o to víc, že máme opravdu velký odběr zemního plynu. Cena CNG je tak ještě někde jinde.
Čtenáře budou určitě zajímat výhody i nevýhody. Můžete zmínit alespoň některé?
Samozřejmě jako cokoli jiného, má i tento projekt svá pro a proti. A vždy záleží na úhlu pohledu. Provoz tahače s návěsem je pro nás úplně nová věc, která má přinést finanční úsporu pro firmu, dát nám větší flexibilitu v dopravě a zároveň trochu méně zatížit přírodu. Na druhou stranu je to starost navíc a s tím spojená práce. Pouštět se do něčeho nového má svá úskalí a rizika, ale jsou tu slibná očekávání pozitivního přínosu.
Plánujete projekt dále rozvíjet? Jaké jsou možnosti rozšíření? Bude jednou veškerá přeprava mezi závody na stlačený zemní plyn?
Že by přešla doprava kompletně pod ADFORS si nemyslím. V situaci, kdy nahrazujeme externí dopravu pouze částečně, jsme schopni vlastní auto i řidiče maximálně využít. Objektivně si myslím, že v rámci našich možností jsme schopni plně vytížit jedno až dvě auta tak, aby byl přínos pro firmu stále znatelný. Tahač s návěsem má délku okolo patnácti metrů, takže by byla docela výzva nalézt pro celou flotilu i parkování. Kde vidíme prostor pro rozvoj u našeho vozového parku je ve způsobu financování. Pořízený tahač je mimo jiné také první dopravní prostředek pořízený na finanční leasing. Vše ostatní je v rámci operativního leasingu. Hlavní rozdíl spočívá v tom, že po doplacení splátek zůstává auto u operativního ve vlastnictví banky, která úvěr poskytla. U finančního leasingu přechází auto po doplacení do majetku firmy. Zůstatková cena konkrétně u tahače po doplacení splátek je okolo osmi set tisíc korun. S touto myšlenkou přišla finanční ředitelka paní Kopecká a svým způsobem je to nový, zajímavý projekt. Tahač jsme již pořídili, ale projekt jako takový je zatím v počáteční fázi.
Co kdyby si to chtěl někdo z našich zaměstnanců vyzkoušet? Jaké to je jet v soupravě na CNG. Můžeme se svézt?
Souprava je denně v pohybu od 4:30 do 22:00 a někdy i déle. Za tuto dobu musí stihnout dvakrát otočit trasu Litomyšl – Hodonice a zpět. Provést několik nakládek a tankování. Na předváděcí akce není bohužel prostor. Avšak po domluvě s Petrem Vajrauchem, který provoz tahače převzal, by se chvilka na ukázku snad našla.