eTruck ve službách ADFORS CZ
V měsíci květnu si ADFORS vypůjčil a otestoval eTruck (plně elektrické nákladní vozidlo) Mercedes eActros 300. ETruck vyzkoušely oba závody ADFORS. Jednalo se o test interní přepravy a regionálního rozvozu blízkým zákazníkům, kde jsme auto jsme naplnili 17 paletami perlinky a dovezli je s krásnou spotřebou 84 kW/100 km.
Přinášíme rozhovor s Martinem Lipavským, analytikem dopravních procesů, který byl za celou akci zodpovědný:
Jak vznikla myšlenka zapůjčit elektrický náklaďák?
„Martine, nejde něco udělat s tou smradlavou Avií?“ Zeptal se kolega…
Zrovna jsem připravoval projekt na snížení emisí z dopravy s rozšířením vlastní CNG flotily, ale výměna Avie do toho nezapadala. Tou dobou se ozval jeden z dodavatelů s tím, že by měl k zapůjčení auto rozměrově podobné a plně v elektrice.
Na základě této nabídky jsem provedl průzkum, kde bychom takové auto mohli testovat a nabíjet.
Již víme, že jste takové místo našli, kde přesně?
Test si vzali na starost kolegové z MTZ. Nabíjecí místo v Litomyšli navrhl energetik Martin Kočí, nacházelo se za budovou recyklace. Vůz jsme pak převezli i na testovaní do Hodonic. Zde se nabíjelo u skladu MTZ (bývalá ČOV).
Co všechno se testovalo?
Samotné elektrické auto v nepřetržitém provozu a při převozu materiálu mezi budovami v areálech závodů. Jak známo, elektrická vozidla potřebují daleko více času na doplnění „paliva“. Nevýhodou je dlouhé stání u nabíječky.
Kolegové vzali eTruck do silničního provozu pro návoz výrobního materiálu, a dokonce jsme si vyzkoušeli i regionální rozvoz perlinky do stavebnin. Přesně pro takový provoz je vozidlo vhodné. Zatímco infrastruktura pro dobíjení osobních aut je už poměrně rozšířená, pro nákladní dopravu nikoliv. A to i z důvodu mnohem vyšších nároků na nabíjecí kapacitu. V našem případě nabíjíme v areálu a můžeme těžit z lepší ceny elektřiny.
Jaké jsou tedy výsledky?
Pozitivní. Měli jsme sice půjčenou slabší nabíječku, ale dodavatel ujišťoval, že pro náš provoz má řešení. Ovšem to předbíhám. Hlavní přínos očekávám ve snížení emisí CO2, na což je kladen velký důraz. Druhotný benefit vidím v téměř nulových nákladech na servis a náhradní díly. Na pohon a baterie je minimálně pětiletá záruka. Dolévá se jen náplň do ostřikovačů.
Bude se provoz eTrucku realizovat?
To je předčasné. Projekt je na začátku a je tu mnoho technických specifik. Pokud by se flotila měla rozšiřovat, tak na tyto kraťoučké převozy je elektřina nejvhodnější.
Jaký je rozdíl oproti klasickému kamionu?
Z hlediska ovládání je to podobné jako u kamionu s automatickou převodovkou. Na rozdíl od konvenčních pohonů, kde se při dlouhém brždění používá retardér či motorová brzda, u eTrucku se z elektrických motorů stane generátor, který rekuperuje kinetickou energii na elektrickou zpět do článků.
Vyzkoušeno hlavně v Hodonicích, kde eTruck používali pro převoz konví na „kopeček“ HCP. Při brždění z „kopečku“ palubní počítač ukázal dojezd o několik kilometrů navíc.
Vyzpovídali jsme i řidiče eTrucku Leoše Borka:
Leoši, měl si možnost vyzkoušet eTruck na trase Litomyšl – Hodonice, kde jezdíš denně s naším CNG kamionem. Můžeš porovnat jízdu elektrikou a plynovkou?
Každé auto je určené na jiný druh dopravy, to se srovnávat nedá. Překvapením pro mě byla doba provozu díky rekuperaci, která prodlužuje dojezd vozidla. Pro vnitropodnikovou dopravu má takové auto jistě svůj význam.
Jak se Ti řídilo?
Jelo se s tím krásně, je to tiché a svižné auto. Byla to pro mě zajímavá a cenná zkušenost.
Dokážeš si představit, že bys jezdil elektrikou denně?
Záleží na typu trasy, hmotnosti nákladu a celkové stavbě auta, protože jsem neměl možnost tahač návěsu, který v současnosti používáme na CNG, vyzkoušet i v elektrické verzi.