Přidáno 3. Prosinec, 2015
Kdo něco skutečně umí, nepotřebuje to ostatním dokazovat. Za jeho prací jsou viditelné výsledky, které odhalují, že mistrů žije v Pardubickém kraji opravdu hodně. PARDUBICE Mistr svého oboru nemusí být nutně ten, koho zná celá republika. Úspěšné firmy z Pardubického kraje, které ve svých oborech často vynikají i v celosvětovém měřítku, se spíše než na očích drží v podvědomí lidí.

Příkladů najdeme v regionu celou řadu, od menších společností nabízejících vysoce specializované produkty až po velké zaměstnavatele, jejichž výrobky mohou lidé denně potkat na ulicích. Úspěšné firmy v regionu těží z bohatých tradic i z vlastního výzkumu. Vysokomýtské Iveco Czech Republic navazuje na tradici výroby dopravních prostředků založenou ve Vysokém Mýtě v roce 1895 Josefem Sodomkou. Jeho karoserie se prosadily po celém světě a věhlas zdejších konstruktérů šířila i legendární značka Karosa. Dnes je firma 16. největším exportérem v Česku a její autobusy najdeme na silnicích ve více než třiceti zemích světa.

            „Snažíme se vyhovět i specifickým požadavkům. Autobusy Iveco jsou konstruovány pro provoz v rozličných povětrnostních podmínkách, za polárním kruhem i v tropech,“ říká generální ředitel společnosti Jiří Vaněk.

            Na devadesátiletou tradici mateřské firmy navazuje závod Brück AM ze Zámrsku na Orlickoústecku, který vyrábí ložiskové kroužky zejména pro větrné elektrárny. Díky dlouhým desetiletím úspěchů v elektrotechnice má řadu zkušeností také pardubická společnost ERA. Ta se veřejnosti do podvědomí zapsala svými radiolokátory Tamara a Věra. Úspěch firmy stojí hlavně na vlastním výzkumu a vývoji. Přestože o ní běžně moc neslyšíme, její systémy zajišťují bezpečnost na letištích po celém světě.

            Právě technologické společnosti, které se vyznačují vysokými investicemi do vývoje, se v posledních letech v regionu nejvíce prosazují. Dokazují tak, že Pardubický kraj není jen montovnou, ale moderním regionem, kde pracují skuteční mistři svého oboru.

            „Pro mě není mistr ten, kdo má za sebou jen ekonomické výsledky. Abych ho tak označil, musí být něčím výjimečný, musí se odlišovat, vyčnívat,“ říká generální ředitel litomyšlské Saint-Gobain Adfors Miloš Pavliš.

            Také v jeho společnosti existuje velké vývojové oddělení, které kromě vlastních produktů vyvíjí i samotné technologické postupy. Skuteční mistři se totiž od ostatních liší v tom, že dělají věci jinak, a potřebují proto i vlastní technologie.

            Kromě strojírenství či elektrotechniky však region vyniká také v dalších oborech. Na desetiletích výzkumu staví firma Orling z Ústí nad Orlicí. Před 23 lety společnost založila celé nové odvětví. Její kloubní výživa je výsledkem práce předního světového revmatologa profesora Milana Adama, který firmu na začátku devadesátých let spoluzakládal. Dnes patří Orling k lídrům trhu a jeho doplňky jsou v porovnání s ostatními bezkonkurenční. „Důležité je srovnávat složení přípravků. Když se podíváte na hodnoty kolagenu u velmi známých doplňků od konkurence, je to stejné, jako kdyby vám v restauraci přinesli místo steaku kostičku velkou centimetr na centimetr. Pořád je to steak, ale moc vás nezasytí,“ popisuje propastné rozdíly marketingová ředitelka Orlingu Kateřina Dušková.

 

 

Regionalni mutace| Mladá fronta DNES - pardubický kraj