Historie Saint-Gobain

OD ZRCADLOVÉHO SÁLU AŽ PO DOBYTÍ VESMÍRU: 350 LET INOVACÍ

17. STOLETÍ

Ludvík XIV., na popud svého ministra financí Colberta založil sklárnu Manufacture des glaces (dále jen Manufaktura), která měla ve výrobě skla předčít konkurenční Benátky.

 

Říjen 1665

Král Ludvík udělil jistému Monsieur du Noyer, blízkému Colberta, královský patent poskytující mu výhradní právo na výrobu „zrcadlového skla". První továrna se nacházela v Paříži, v ulici Rue de Reuilly a čtvrti Faubourg Saint-Antoine.

1688

Louis Lucas de Nehou vyvinul revoluční výrobní proces pro Thévarta, konkurenta Manufaktury: silné sklo, které se používalo pro zrcadla tak nebylo foukáno, ale naléváno na kovový stůl, což umožnilo značně zvětšit velikost a pravidelnost skla.

1692

V malé vesnici Saint-Gobain francouzské oblasti Pikardie, daleko od zvědavců, Thévart založil podnik, který o tři roky později spojil s Manufakturou.

Říjen 1665
Rok první inovace: výroba plochého litého skla.

18. STOLETÍ

V 18. století byla zrcadla velmi populární a postupem času začala být i cenově více dostupná. Manufaktura, která profitovala z objednávek od krále a zámožných vlastníků domů, v té době zaměstnávala více než tisíc lidí, prošla modernizací a stále více prosperovala.

 

1702
Skupina švýcarských bankéřů, Jacque Buisson spolupracující s Antoine Saladin&Son, převzala kontrolu nad Manufakturou.

1757
Paní Geoffrinová, která byla akcionářkou Manufaktury, od francouzského krále získala prodloužení privilegia k Manufaktuře (skýtající monopol a daňové výhody).

1758-1789
Pierre Delaunay-Deslandes, který řídil Manufakturu v Saint-Gobain, významně zmodernizoval výrobní proces i továrnu.

1789
Francouzská revoluce ukončila privilegia Manufaktury. Společnost dělala, co bylo v jejích silách, aby přežila toto turbulentní období, ve kterém došlo mezi lety 1795 a 1801 k propadu prodeje.

1701-1800
Století modernizace a prosperity

19. STOLETÍ

Vzhledem k silné mezinárodní konkurenci Saint-Gobain diverzifikovala svoji obchodní činnost, která nově zahrnovala chemikálie. Na konci století činnosti spojené s chemikáliemi a výrobou skla byly pro společnost stejně důležité. Manufaktura profitovala ze vzestupu nové formy architektury, jejímž základem bylo železo a sklo, používané zejména na výstavbu velkých veřejných budov, jako jsou obchody, železniční stanice, městské arkády atd.

 

1830
Vznik société anonyme neboli akciové společnosti. Kolegiální povaha řízení Manufaktury byla součástí nových stanov společnosti, která vložila svou moc do představenstva. Saint-Gobain odstartoval prodej chemických výrobků na bázi louhu (potřebných pro výrobu skla), které byly vyráběny v její továrně v Chauny.

1858
Saint-Gobain pohltil svého konkurenta Saint-Quirin. Nová Manufaktura a výrobce chemikálií ze Saint-Gobain, Chauny a Cirey nabyla mezinárodní dimenze zahájením své činnosti v Německu (1858), poté v Itálii (1888), Belgii (1898), Nizozemí (1904) a Španělsku (1905).

1872
Saint-Gobain se sloučil s Perret-Olivier, předním francouzským výrobcem kyseliny sírové, a pozvedl tak svou chemickou pobočku.

1801-1900
Rozvoj a diverzifikace

1. pol. 20. STOLETÍ

Saint-Gobain se tehdy zajímal o všechny typy sklářských výrobků (okenní skla, láhve, optická skla atd.). Automobilová revoluce společně s moderní s architekturou používající velké zasklené povrchy poskytovala společnosti nové prodejní odbytiště. V roce 1970 se Saint-Gobain sloučil s výrobcem litinových trubek Pont-à-Mousson. To vedlo k novému způsobu řízení a období, kdy se definoval odprodej (tzv. divestment) a následná akvizice, došlo ke znárodnění a posléze k privatizaci, zesílení výzkumu, expanze do dalších zemí a vstupu do světa distribuce stavebních materiálů.

 

1902

Akcie společnosti Saint-Gobain byly nastálo zapsány v seznamu pařížské burzy.

1914 -18

Továrny společnosti Saint-Gobain utrpěly během Světové války značné škody. Továrna v Chantereine poblíž Compiègne (ve Francii) byla přestavěna z fondů pro úhradu válečných škod.

20. a 30. léta

Bylo patentováno automobilové tvrzené sklo Sekurit. Společnost zahájila výrobu žáruvzdorných materiálů a pobočka Isover výrobu skelné vaty.

1939 - 45

Po vypuknutí 2. světové války se společnost stáhla do Château de Mènars. Továrny Saint-Gobain v Německu a Itálii byly zabrány pro vojenské účely.

1901-1950
Z regionální se stává globální společnost

2. pol. 20. STOLETÍ

Šedesátá a sedmdesátá léta dvacátého století přinesla dalekosáhlé změny ve francouzské společnosti, které pochopitelně zasáhly i řadu obchodních odvětví. Velké průmyslové podniky se snažily dosáhnout kritické masy, která by jim umožnila přežit v období nové ekonomické studené války.

 

1965
První výrobna plaveného skla (za využití nové technologie vyvinuté konkurenční firmou Pilkington) byla umístěna do italského města Pisa.

1967
Saint-Gobain spojil své síly s americkou společností Certain Teed, kterou v roce 1976 zakoupil.

1968 - 69
Francouzský výrobce skla BSN, v čele s Antoinem Riboudem, se pokusil ovládnout společnost Saint-Gobain pomocí strategie Stock-for-stock, jeho pokus zkrachoval, ale zanechal tak Saint-Gobain v těžké finanční situaci.

1970
Saint-Gobain se sloučil s Pont-à-Mousson, společností situovanou v regionu Lorraine (ve východní Francii), která vyráběla litinové trubky. Navzdory mnohým rozdílům společnosti dohromady vytvořily novou a konsolidovanou skupinu. Saint-Gobain-Pont-à-Mousson postupně odstoupila od výroby a zpracování chemikálií, oleje, oceli, papíru a dřeva, atomového průmyslu a následně nakrátko pronikla do počítačového světa (CII-Honeywell-Bull) a veřejných staveb.

1982
Zestátnění Saint-Gobain první vládou Françoise Mitterranda. V roce 1986 proběhla úspěšná privatizace společnosti Saint-Gobain. Zaměstnancům Skupiny se podařilo získat podstatnou část jmění společnosti. V 90. letech expandovala do východní Evropy, Ruska, Číny a Asie.

1990
Saint-Gobain předložil Nortonu, bývalému americkému výrobci abraziv, keramiky a umělých hmot, nabídku na převzetí.

1996 a 1998
Akvizice společnosti Poliet (Point.P, Lapeyre, Weber a Broutin malty a další průmyslové aktivity) a otevření první Plateforme du Bâtiment, nového konceptu prodeje pro profesionály ve stavebnictví.

1951-2000
Mnohonárodní společnost

Saint-Gobain v České republice

V České republice působí skupina Saint-Gobain již od roku 1992. Aktuálně do ní patří 7 společností, spravujících 14 výrobních závodů, 11 značek a téměř 4 100 zaměstnanců. Její roční obrat přesahuje 16 mld. Kč.

 

1992  Abraziva - akvizice

1995  Výstavba nového výrobního závodu Sekurit.

1996  ISOVER - akvizice společnosti Orsil

         WEBER - akvizice společnosti Weber

1997  SKLO - Výstavba nového výrobního závodu.

          IZOLAS - akvizice

1998  VERTEX - akvizice

         VEHA - akvizice

1999  ADVANCED CERAMICS - akvizice

2000  RAAB KARCHER - akvizice na úrovni Saint-Gobain

2002  PAM - akvizice slévárny

          ECOPHON

2005  WAW - akvizice

2007  PLATFORMA - výstavba nové prodejny

           RIGIPS - akvizice společnosti BPB na úrovni Saint-Gobain

1992
Saint-Gobain v České republice

21. STOLETÍ

Saint-Gobain přesměroval svoji strategii na udržitelný habitat a i nadále zásobuje mnoho průmyslových trhů. Skupina se stabilně rozrůstá do dalších zemí. V Evropě zaznamenala významné přírůstky co do rozšíření distribuce stavebních materiálů.


2000 +
Akvizice nových značek distribuujících stavební materiály: Meyer (Jewson a Graham) ve Velké Británii; Raab Karcher v Německu, Nizozemí a východní Evropě; Telhanorte v Brazílii; Dahl ve Švédsku; a Optimera v Norsku.

2005
Saint-Gobain uspěla ve své snaze převzít společnost British Plaster Board (sádra a sádrokarton).

2007
Strategie Skupiny se přesměrovala na habitat nebo-li udržitelné bydlení. 
Akvizice Maxitu (průmyslové malty).

2008
Založení iniciativy Nadace Saint-Gobain (Saint-Gobain Initiatives Foundation)

2011
Otevření Domolabu ve francouzském Aubervilliers. Domolab je futuristické centrum pro architekty, designéry a inženýry, kteří si zde mohou otestovat komfort, který jim poskytují materiály Saint-Gobain určené pro habitat.

2011
Saint-Gobain slavnostně představil svůj první multikomfortní dům s pozitivní energií (produkující více energie než spotřebuje) v městečku Beaucouzé, poblíž Angers (ve Francii).


2012
Saint-Gobain převzal britskou distribuční značku Build Center a francouzskou značku Brossette. Následně v roce 2014 Saint-Gobain prodala svoji firmu na výrobu balících materiálů (láhve a sklenice) do Spojených Států.

2015
190 000 zaměstnanců společnosti Saint-Gobain pracující v 64 zemích slaví 350 výročí své existence.

2000-2015
Distribuce výrobků pro stavebnictví a sádrokartonové desky

Oslava 350. výročí založení Saint-Gobain

V roce 2015 Skupina slaví 350 let své existence! A stále existuje mnoho důvodů, proč nadále věřit v její budoucnost. Saint-Gobain je dnes díky svým zkušenostem a schopnosti neustále inovovat světovým lídrem na trzích habitat a v oblasti stavebnictví. Navrhuje, vyrábí a distribuuje vysoce výkonné stavební materiály, které poskytují inovativní řešení výzev růstu, energetické efektivity a ochrany životního prostředí. Obrat Skupiny ročně dosahuje 42 miliard eur. Saint-Gobain působí v 64 zemích a má téměř 190 tisíc zaměstnanců.

Říjen
2015

Skupina Saint-Gobain prodala divizi distribuce stavebnin

Celkem 50 poboček prodejen Raab Karcher v České republice a 30 poboček v Maďarsku spolu s třemi českými a dvěma maďarskými prodejnami Platforma získala společnost IN group.

leden
2016

Skupina Saint-Gobain představuje své nové logo!

Na svém výročním valném shromáždění dne 2. června představila společnost Saint-Gobain upravenou podobu svého loga. Nového vzhledu se dočkal symbol mostu, který reprezentuje Skupinu již více než 40 let. Pulzující silueta loga poukazuje na skutečnost, že Skupina stojí za vznikem nespočtu míst k bydlení a žití po celém světě. Teplé a světlé barvy byly zvoleny k navázání emotivnějšího spojení se zákazníky a koncovými uživateli.

 

Červen
2016

Nová identita

Způsob, jakým žijeme, se vyvíjí. Hranice se stírají rychleji než kdy předtím - mezi prací a hrou, mezi výkonem a udržitelností, mezi designem a funkcí. Stejně jako se naše společnost přizpůsobila těmto společenským změnám, musí se i naše značka vyvíjet. Dnes, díky digitálnímu prostředí, spotřebitelé chtějí poznat značky, žít s nimi, spojit se s nimi na více osobní, emocionální úrovni. Saint-Gobain byla vždy pro lidi tam někde v zákulisí, i když klíčová složka v každodenním životě. Nyní je čas pro Saint-Gobain podpořit naši obchodní strategii tím, že řekneme náš příběh,“ prohlásil Pierre-André de Chalendar, Předseda představenstva a CEO Saint-Gobain. 

4 důvody pro změnu

  • PROTOŽE DIGITÁLNÍ SVĚT MĚNÍ ZPŮSOB OBCHODOVÁNÍ

Přístup k informacím má pravomoc lidi po celé délce hodnotového řetězce. Jako společnost musíme spolupracovat s širší škálou vlivných a specifikátorům než kdykoliv předtím

  • PROTOŽE SILNÉ ZNAČKY URČUJÍ PREFERENCE ZÁKAZNÍKŮ

V době, kdy si zákazníci mohou snadno porovnat ceny i technické informace, je značka jedinou odlišností.

  • PROTOŽE SILNĚJŠÍ SAINT-GOBAIN ZNAČKA POMÁHÁ REALIZOVAT NAŠE AKTIVITY

Šíře a hloubka nabídky Saint-Gobain  je naší hlavní odlišností. Ale lidé to dnes málo vědí.

  • PROTOŽE LIDÉ CHTĚJÍ PRACOVAT PRO SILNÉ ZNAČKY, KTERÉ SE LIŠÍ

Stále více a více zaměstnanců a kandidátů hledá smysluplnou práci, která mění každodenní život.

 

červenec
2016
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.